MT over Young Captain Kodden.

MT over Young Captain Kodden.

19 november 2014

Managementtalent Berndt Kodden: 'buitenlandervaring maakt je nederig' Eerst luisteren en dan de lijn uitzetten, dat is de managementopvatting van Berndt Kodden, de Young Captain van 2014. Goed luisteren naar je mensen, dan de lijnen uitzetten en samen met je team voor het resultaat gaan. Durf te twijfelen, want juist dan stel je de juiste vragen, en heb de moed om echt leiding te geven. Dat is de managementvisie van Berndt Kodden, de kersverse Young Captain van 2014. Hij is de opvolger van Annemarieke de Haan, die deze titel voor veelbelovend managementtalent het afgelopen jaar op haar CV mocht zetten. ERVARING IN AZIË Kodden (40) werkt al 15 jaar voor FrieslandCampina en is momenteel vanuit Singapore verantwoordelijk voor baby- en peutervoeding in 25 landen, met een gezamenlijke jaaromzet van circa 1 miljard dollar - een verdubbeling in de afgelopen vier jaar. Daarvoor werkte hij in Vietnam, Maleisië en Indonesië. Per 1 januari aanstaande verhuist Kodden met zijn gezin terug naar Nederland om managing director van de merkactiviteiten voor Nederland en België te worden. Een andere structuur, maar met 700 miljoen euro omzet is de thuismarkt van FrieslandCampina strategisch van groot belang. TERUG NAAR GROEI OP THUISMARKT Leiding geven aan merken als Fristi, Milner en Chocomel in Nederland wordt een heel andere klus dan de babyvoeding in Azië. De Europese markten kampen met dalingen in plaats van de aanhoudende groei die Kodden jarenlang in Azië meemaakte. ‘Dit is een ander spel. In Europa gaat het erom dat we de daling stoppen en opnieuw het nulpunt terugvinden. Van daar af willen we weer opnieuw gaan groeien. Nu is het vooral een gevecht om marktaandeel. Het vasthouden van je positie in Europa vraagt evenveel inspanning als het bereiken van de sterke groeicijfers in Azië. Ook daar is de groei in sommige landen trouwens tanende, maar dat is meestal tijdelijk.’ LUISTEREN IS ESSENTIEEL Dat luisteren zo’n belangrijke plek inneemt in de managementopvatting van Kodden, komt door zijn verblijf in het buitenland. ‘Die ervaring maakt je als mens nederig. Ik kwam aan in Vietnam, werd de volgende ochtend wakker in een hotel in Ho Chi Minh City, sprak de taal niet. Je bent totaal uit je comfortzone. Dan is het zaak eerst te luisteren om grip te krijgen op de situatie en pas daarna je toegevoegde waarde in te brengen.’ INNOVATIE Ook bij innovatie is het zaak goed te luisteren, zegt de bestuurder. ‘Neem e-commerce. Daar moet je de juiste mensen bij betrekken, van de jongere generaties. Ik kan pas de juiste beslissing nemen als ik luister naar de nieuwste inzichten die zij op tafel leggen.’ HET DRAAIT OM WEDERZIJDS RESPECT Wederzijds respect is voor Kodden onmisbaar. ‘Dat is mijn moreel kompas. Vorige week was ik in Jakarta en daar zag ik na zes jaar mijn chauffeur weer terug. Een mooi moment toen we elkaar weer omhelsden. Mensen voelen het als het echt is. Dan gaan ze voor je door het vuur. Door wederzijds respect word je een echte groep. Dan ben ik niet de expat uit Nederland die eens even komt vertellen hoe het moet, want dat wil ik absoluut niet zijn.’ TOEKOMST: CEO WORDEN De mede-finalisten van Kodden waren nogal algemeen in hun plannen voor de toekomst en de bedrijven of sectoren waar ze heen zouden willen. Dat kan wat hun betreft van alles zijn. Zoniet Kodden. Hij is heel duidelijk over zijn toekomst: 'Ik wil graag bij FrieslandCampina blijven en verder opklimmen. Uiteindelijk wil ik graag in de raad van bestuur komen en ceo van FrieslandCampina worden.'