Trots om erbij te horen

Trots om erbij te horen

5 juli 2024

Alumnus Lidewij de Haas (Executive Director BAM Bouw en Techniek) over Young Captain Nederland:

“Young Captain Nederland in de afgelopen twintig jaar steeds professioneler geworden en uitgegroeid tot wat het nu is: een kweekvijver voor C-level talent. En met een alumni-netwerk waar ik altijd op kan rekenen voor advies. Ik ben trots dat ik erbij mag horen”, zegt Lidewij de Haas.

De alumnus weet nog waar destijds in 2011 de discussies met de jury over gingen, tijdens haar deelname aan Young Captain Nederland: macrofinanciering ten tijde van crisis. “Ik moest mij echt stretchen. Ik was verantwoordelijk voor een stuk van de business bij Arcadis, maar een brede blik op de onderneming, de stakeholders en de maatschappij had ik nog niet gevormd. Young Captain triggerde mij om dat te doen.”

Identiteit als leider
Meer verantwoordelijkheid voor een breder spectrum, dat kwam later. “Ik heb in de jaren  mijn kijk op tijd verbreed, om ook de langere termijn mee te nemen in mijn afwegingen. En om te kijken naar mijn eigen identiteit als leider. Dat is wat anders dan wat je zakelijke, professionele kijk op zaken is. Het gaat om wat je er als persoon aan toevoegt. Dat ik daar meer oog voor heb gekregen, dat is voor mijn ontwikkeling heel belangrijk geweest. Ik durf te zeggen: als ik dat niet had geleerd, zou ik de positie niet hebben bereikt die ik nu heb.”

Een goed kompas
Die positie is vandaag Executive Director BAM Bouw en Techniek. “De manier waarop ik naar mezelf en naar de wereld kijk, is wel veranderd. Die wereld is complex. Het helpt als je daar voor jezelf een goed kompas bij hebt. Als je in staat bent zaken te doorgronden en duiden en te vertalen naar je eigen opgave en vice versa. Daarmee bezig zijn heeft me verrijkt, meer zicht op mijzelf gegeven én extra zelfvertrouwen.”

Dat hebben ze je niet geleerd op de universiteit? “Zeker niet. En dat leer je ook niet aan het begin van je loopbaan. Dat bredere perspectief moet je zelf opdoen, het is bagage die je onderweg opdoet. Ik ben erop gewezen, ik ben er op gechallenged. Maar ik heb het zelf moeten leren. Mijn variant op een uitspraak van Cruyff: als je het eenmaal ziet, kan je het niet meer níet zien.”

Uitgedaagd én gevoed
Lidewij vertelt erbij dat ze identieke ervaringen verneemt van alumni van het Young Captain Network, met wie ze nog geregeld contact heeft. “Met name van deelnemers die ook de tweedaagse sessies van het Young Captain Program (in 2016 begonnen, red.) hebben meegemaakt. Die sessies vormen een snelkookpan waarin je op degelijke wijze wordt uitgedaagd én gevoed. Die combinatie doet iets, los van of je de finale haalt of niet.”

De ontwikkeling houdt niet op, benadrukt zij. “Mede dankzij het Young Captain Network. Ik spreek ze nog geregeld en de parallellen zijn frappant. We lopen allemaal tegen dezelfde leiderschapsvragen aan. Het fijne van dit netwerk is dat je elkaar makkelijk vindt, er is geen drempel. Ik kan mij dus kwetsbaar opstellen, want je weet dat we er allemaal mee bezig zijn.” Waar gaan de gesprekken met het netwerk over? “Over van alles. Over de manier waarop je diversiteits- en inclusie-vraagstukken benadert. Of over een pittig onderwerp als duurzame bedrijfsvoering. Dan merk je dat je in totaal verschillende organisaties, met diverse vertrekpunten, identieke worstelingen hebt.”

Andere manier van kijken
Hoe ontwikkelt Lidewij zich bij BAM? “De overstap was in zichzelf al een stap, een sprong zelfs. Daar heb ik bewust voor gekozen want de sector ‘gebouwde omgeving’ is mijn passie. Ik heb, met de harde en softe skills die ik mij eigen heb gemaakt, vrij snel mijn draai gevonden. Ik merk dat mijn andere manier van kijken gewaardeerd wordt. Ik blijk heel andere vragen te stellen, van buiten naar binnen en van lange naar korte termijn.” Hoe dan? “Ik vraag naar onze ontwikkeling, onze positie in de grotere maatschappelijke beweging. Ik wil zoeken naar robuustere, duurzame beslissingen, in plaats van een makkelijke beslissing nemen omdat deze lijkt op een beslissing van gisteren. Ik neem liever een moeilijk maar verstandig besluit met het oog op een stap die we morgen moeten doen. Een nieuw perspectief bieden, dat is fijn. Inmiddels weet ik van mezelf dat ik niet meer anders wil, niet anders kán.”

Voorbeelden
Andere vragen, een nieuwe, frisse blik introduceren: het is wat een leider volgens Lidewij de Haas moet kunnen brengen, dag in, dag uit. Het gesprek komt op voorbeelden. “Voor mij is Stephanie Hottenhuis, CEO bij KPMG, een rolmodel. Peter Oosterveer, mijn mentor bij Arcadis. En de CEO van BAM, Ruud Joosten een echt voorbeeld. Zijn verhaal en strategie vormden mede de reden waarom ik de overstap naar de onderneming heb gemaakt.”

Nog outsiders, buiten het corporate wereldje? “Nou… ik heb het geluk gehad dat ik Obama heb mogen ontmoeten. Een leider, zo inspirerend! Hoe hij kan spreken en kan overtuigen. Hij kan zijn punt zo persoonlijk maken, vaak met metaforen die heel raak zijn. Ik vind dat knap.”

Hoe belangrijk zijn communicatieve vaardigheden zoals die van Obama voor een CEO? Lidewij de Haas vertelt over een LinkedIn post die zij op de dag van dit gesprek plaatste over een groot, meerjarig project waaraan veel BAM-medewerkers met veel liefde en vakmanschap werken. “Ik kreeg daar veel reacties op. Voor mij hoort dat bij mijn rol en het past ook bij mij. Ik ben trots op wat mijn collega’s allemaal doen. Dus dat gaat eigenlijk vanzelf. Kleur je communicatie, zeker als je je richt tot collega’s. Maak het echt en waar mogelijk persoonlijk. Je bent een boegbeeld, collega’s en stakeholders kijken naar je. Onthoud dat, beste CEO’ers van straks.”